Januari is de Maand van de Scandinavische Thriller
Januari staat in het teken van Scandinavische thrillers. Om dat te vieren vind je vanaf 6 januari in de meeste boekhandels het gratis magazine 'Scandi'.
Dit interview is afkomstig uit Scandi, het magazine ter ere van de Maand van het Scandinavische Boek dat gratis in de boekhandel en online verkrijgbaar is.
*
De oogst (nu verkrijgbaar) is het begin van het einde voor personage Sebastian Bergman. In het zevende boek over de afdeling Moordzaken van de Nationale Recherche beginnen Hjorth en Rosenfeldt de draden af te hechten. Maar voor het succesvolle auteursduo is dit nog maar het begin.
Hoe spring je eruit als thrillerschrijver? Het duo Hjorth Rosenfeldt, dat bestaat uit Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt, besloot om hun boeken niet in een specifieke plaats te laten spelen, en om hun hoofdpersonage geen politiebeambte te laten zijn. Sebastian Bergman, forensisch psycholoog en profiler, werkt voor de fictieve afdeling Moordzaken van de Nationale Recherche. Het team wordt naar verschillende plaatsen in Zweden geroepen om de plaatselijke politie te ondersteunen. In het zevende deel, De oogst, gaat de reis naar Karlshamn, het pittoreske stadje en de poort tot de fraaie scherenkust van de provincie Blekinge, maar nu ook een plaats die wordt geteisterd door een seriemoordenaar die zijn slachtoffers in koelen bloede doodschiet.
Nooit meer een klassenreünie
De held van het duo, Sebastian Bergman, heeft een stapje teruggedaan, hij is tegenwoordig fulltime opa, met een deeltijdbaan als psycholoog en therapeut. De afdeling Moordzaken wordt nu geleid door Vanja Lithner, die al snel een veelbelovend spoor vindt, dat naar een klassenreünie voert. Michael Hjorth slaat uitnodigingen voor reünies altijd af, met als enige uitzondering die keer dat hij zijn oude dienstmakkers weer zag. Hans Rosenfeldt daarentegen beging een keer de grote vergissing om wel naar een klassenreünie te gaan. ‘Ik zag mijn oude negende klas van de basisschool, vijftien jaar na dato. Toen ik daar wegreed, nam ik me voor om nooit meer naar een reünie te gaan. Het was zo tragisch. Het maakte niet uit dat iedereen volwassen was geworden, maar iedereen viel meteen weer terug in zijn oude rol. Het leek wel of de school weer begon na een ontzettend lange pauze,’ zegt hij. Een sympathiek moordmotief In De oogst is het motief van de moordenaar ditmaal wraak, misschien wel het oudste en mogelijkerwijs sympathiekste motief voor moord. ‘Het is in elk geval een dankbaar motief voor een schrijver. Iedereen kan zich erin verplaatsen en er is altijd een gebeurtenis waar het wraakmotief uit voortkomt. Voor zover er een schaal van meer of minder sympathieke motieven bestaat, neemt wraak daarop een hoge positie in,’ beweert Michael Hjorth. ‘Wraak creëert interessante personages, bij een wreker valt er meer uit te diepen dan bij iemand die moordt voor geld,’ zegt Hans Rosenfeldt.
Corona is al geweest
De corona-epidemie vormde een grote uitdaging voor het duo; hoe moesten ze daarmee omgaan? Toen ze het verhaal van De oogst verzonnen, woedde de pandemie in volle hevigheid, maar toen ze begonnen met schrijven, was de eerste golf voorbij. ‘In onze fictieve wereld is corona al geweest, dat was het simpelst. We wilden er geen videovergaderingen, mondkapjes en dat soort dingen in hebben,’ vertelt Hans Rosenfeldt. ‘Tegelijkertijd was het raar geweest als we de pandemie helemaal niet hadden genoemd, omdat onze thrillers zich in de huidige tijd afspelen,’ aldus Michael Hjorth.
Het begin van het einde voor Bergman
Het einde nadert voor Sebastian Bergman – het volgende boek wordt het laatste waarin hij de hoofdrol speelt. ‘We hebben altijd al geweten hoe het met Sebastian Bergman afloopt, maar we wisten niet hoeveel boeken we nodig zouden hebben om daar te komen. We beginnen in De oogst de draden al af te hechten,’ zegt Michael Hjorth. Hans Rosenfeldt en hij ontmoetten elkaar bijna dertig jaar geleden, toen ze beiden als scenarioschrijver voor de afdeling Drama van de Zweedse publieke omroep werkten. De eerste keer dat ze samenwerkten was toen Hans Rosenfeldt een aflevering van de tv-serie Svensson, Svensson schreef, die Michael Hjorth en zijn collega’s een jaar eerder hadden gecreëerd. ‘Ik las het script en dacht: die gozer heeft talent,’ zegt Michael Hjorth. Sindsdien hebben ze vaker samengewerkt en ook al is het bijna tijd om een punt te zetten achter de boeken over Sebastian Bergman, ze zullen dat zeker nog vaker gaan doen. ‘Ik denk wel dat we weer samen boeken zullen schrijven, maar eerst moeten we natuurlijk het scenario voor onze speelfilm afmaken,’ zegt Hans Rosenfeldt. Waar de film over gaat? Dat kan hij nog niet zeggen, maar het is een thriller met bovennatuurlijke elementen, volgens Michael Hjorth.
Hjorth Rosenfeldt is een auteursduo dat bestaat uit Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt. Het tweetal heeft zeven boeken geschreven over de forensisch psycholoog en profiler Sebastian Bergman: Wat verborgen is (2010), De discipel (2011), Het familiegraf (2012), Het stille meisje (2014), De test (2015), Het oordeel (2018) en De oogst (2021). Hans Rosenfeldt heeft onder andere de bejubelde tv-serie De brug geschreven en de Netflix-serie Marcella. Begin 2021 verscheen zijn eerste solothriller, Wolfzomer. Michael Hjorth is een van de oprichters van de succesvolle productiemaatschappij Tre Vänner. Hij heeft film- en tv-scenario’s geschreven. Van de boeken die ze samen schreven zijn wereldwijd meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht. Het laatste deel van de Sebastian Bergman-kronieken wordt eind 2023 verwacht.